Zavedení managementu znalostí
Managementem znalostí se rozumí procesní postupy, které vedou k cílenému doplňování, rozvoji a šíření znalostí ve firmě. Cílem služby je pomoc s definicí i zavedením takovýchto procesů. Zvyšuje se tak navenek profesionální kredit firmy i vnitřní zastupitelnost.
Obsah služby
Služba se zaměřuje na vytvoření a zavedení procesů pro cílené uchovávání znalostí a jejich následné šíření ve společnosti. Doporučeným vstupem pro realizaci služby je mapa znalostí. Její sestavení je možné pomocí služby „Sestavení znalostní mapy společnosti“.
Nositelé znalostí ve firmě jsou jednotliví zaměstnanci, zejména pokud se jedná o znalosti nabyté prostřednictvím praktických zkušeností. S tímto kapitálem je nutné aktivně pracovat. V opačném případě se postupně vytváří prohlubující se znalostní bariéra mezi služebně staršími zaměstnanci a nově příchozími kolegy.
Cílem služby jsou tyto oblasti:
· Definice seznamu znalostí ve spojitosti s konkrétním pracovním místem
· Definice postupu přenosu znalostí na nové zaměstnance (asociační plán)
· Způsoby dokumentace klíčových znalostí a jejich udržování v aktuální podobě
· Techniky předávání znalostí uvnitř společnosti
· Nastavení role tutora pro nové zaměstnance
· Sestavení plánu rozvoje znalostí pro každého zaměstnance
· Organizační struktura a přidělení „supervize“ nad blokem znalostí
· Definice politiky znalostní zastupitelnosti ve společnosti
Služba nabízí souhrn aktuálně nejlepších postupů v těchto oblastech. Management znalostí se stává spolu s generační obměnou zaměstnanců ve firmách jedním z klíčových témat. Přitom často management nevidí tuto potřebu jako aktuální, protože bývá znalostně výborně vybaven. Neuvědomuje si však, že za jeho znalostmi je několik let dlouhá kariéra jejich nabývání.
Výstupy služby
Výstupem služby je v písemné podobě definice projektu zavedením znalostního managementu. Ten popisuje současný stav, cílový stav a seznam konkrétních kroků potřebných pro přechod do cílového stavu. V rámci realizace tohoto projektu je možné využití služby „Řízení vnitrofiremních projektů změny“.
Přínosy služby
· Zvýšení zastupitelnosti z pohledu znalostí uvnitř společnosti.
· Rychlejší produktivní začlenění nových zaměstnanců do společnosti.
· Snížení nákladů na školení zaměstnanců.
· Možnost nastavení osobní odpovědnosti za udržování konkrétní znalosti v aktuální podobě.
Zpět na přehled služeb
Zpět na služby personálního poradenství