Postupy řízení obchodního týmu
I110
V obchodních týmech všech velikostí je to právě jejich vedoucí, který zásadním způsobem ovlivňuje celkové prodejní výsledky. Ať již je to strategií směřování obchodu, nastavením prostředí v týmu, schopností predikovat výsledky obchodu, či individuální prací s každým členem týmu. Kurz přináší náměty na změny v práci vedoucího obchodu v IT firmě s cílem navýšit prodeje i jejich ziskovost.
Určení kurzu
· Účastník: obchodní management, TOP management.
· Úroveň znalostí problematiky: pokročilý až velmi pokročilý.
Cíle kurzu
Cílem kurzu je poskytnout vedoucím obchodních týmu náměty na změny v organizaci práce, které stávající tým dovedou k růstu prodejů s výrazně vyšším ziskem a to ze všech skupin zákazníků. Kurz představuje v kostce souhrn zkušeností s náplní práce obchodního ředitele z pohledu různě velkých obchodních týmů. Zabývá se také prioritami jednotlivých námětů na změny, tedy co je pro nás nejvýhodnější aktuálně změnit.
Být obchodním ředitelem v IT firmě je velmi obtížná práce. Jak říká s nadsázkou jedno přísloví: „Neexistuje špatné řešení, není špatných obchodních týmů a nejsou špatné segmenty zákazníků, jsou jen více a méně schopní vedoucí obchodu.“ Buďme Ti nejlepší!
Typ kurzu
Dvoudenní kurz zaměřující se na celý rozsah činností vedoucího obchodního týmu. Od strategické a organizační úrovně až po nástroje každodenního tlaku na obchodníky. Řízení obchodu s IT řešeními je nejobtížnější manažerská disciplína a výsledky jsou přímo ovlivněny znalostmi o tom, co je správné udělat. Je to dáno především dlouhodobostí obchodního cyklu a vysokou závislostí úspěchu na organizaci rozvoje vztahů. Jakákoliv změna se projevuje s velkým zpožděním. Dopady některých klíčových změn se často projevují až v dalších fiskálních letech.
Motorem změn je vedoucí obchodního týmu. Výkon obchodního týmu tak roste i padá přímo úměrně jeho schopnostem a znalostem „best-of“ postupů. Osobní rozvoj vedoucího obchodu se tak stává jednou z klíčových podmínek pro dosažení růstových prodejních cílů společnosti.
Klíčová témata kurzu jsou:
· Strategický pohled na obchod
· Jak vyhodnotit výkon obchodu jako celku (KPI obchodu s řešeními)
· Obchodní procesy a jejich styčné body s ostatními procesy firmy (zejména realizace a marketing)
· Predikce budoucího vývoje obchodu
· Jak vytipovat nejvýhodnější místo pro změny v organizaci práce
· Potenciální rezervy v obchodu s novými a stávajícími zákazníky
· Principy řízení obchodníka
· Motivační prostředí odměňování pro obchodníky
· Individuální rozvoj obchodníka
· Postupy vedení klíčových obchodních porad a schůzek
Přínosy pro účastníka kurzu
· Ujasnění celkového obrazu o náplni práce obchodního ředitele
· Konkrétní podměty na změny v organizace
· Pomoc se stanovením priorit změn z pohledu očekávaných výsledků
· Zkušenosti, které postupy se v praxi vedení obchodních týmu neosvědčily
· Schopnost lépe obhajovat výsledky týmu dovnitř do firmy
· Růst respektu členu obchodního týmu vůči svému vedoucímu
Detailní obsah kurzu
· Obchodní strategie jako součást celkové strategie společnosti
· Objektivní posouzení stavu obchodu ve firmě
o Základní ukazatele výkonu obchodu jako celku (KPI)
o Rozdílně typy IT businessu a jejich objektivní popis
o Co lze z vývoje klíčových ukazatelů v čase zjistit o směřování obchodu jako celku
o Predikce vývoje obchodu
· Strategický business plán rozvoje obchodního týmu – volba směru strategických změn
· Cílové segmenty trhu, cesta k produktivitě obchodníka i firmy
· Definice a příprava obchodních produktů (řešení/služby)
· Získávání nových (nunting) vs. rozvoj stávajících (farming) zákazníků
o Kde je pro firmu výhodnější těžit obchody
o Cílené obsazování nových zákazníků
o Strategie prodeje stávajícím klientům
· Obchod a vazba na ostatní procesy ve firmě
o Požadavky obchodu na marketingovou součinnost
o Definice jasných rozhraní a kompetencí mezi realizací a obchodem
· Pipeline management
o Systém pro průběžnou kontrolu a řízení obchodníka
o Systém pro predikci vývoje obchodů celé společnosti
o Systém pro zvyšování výkonu obchodu (hledání úzkých míst)
· Efektivita obchodníka
o Klíčová kritéria hodnocení práce obchodníka (KPI)
o Plán prodeje
o Personální rozvoj obchodníka
o Podíl na strategických úkolech prodejního oddělení
o Osobní plán
· Zkušenosti s různými variantami motivace obchodníka
o Motivační složky
o Způsoby jejich výpočtu
o Potenciální rizika jednotlivých systémů
o Nefinanční cesty motivace obchodníka
· Nástroje pro práci s obchodním týmem
o Obchodní porada
o Osobní pohovor s obchodníkem nad stavem obchodu (1:1)
o Pohovor pro hledání úzkého místa snižující výkonnost obchodníka
o Prezentace obchodní vize a strategie na počátku fiskálního období
· Identifikace potenciálně platného člena obchodního týmu při pohovoru
· Asociační plán - začlenění nového obchodníka do týmu
· Simulace jako součást rozvoje obchodního týmu
o Technika nácviku obchodních situací
o Sdílení zkušeností mezi členy týmu
· Požadavky na technickou podporu procesu obchodu
Zpět na kurzy se zaměřením na efektivní firemní organizaci
Zpět na přehled kurzů