Marketing v IT
I390
Marketing může být efektivní nástroj k dosažení strategických cílů firmy, ale také černou dírou na peníze bez efektu a to aniž bychom si to uvědomovali, protože zdánlivě vše vypadá dobře. Cílem kurzu je posílit roli marketingu, jako efektivního nástroje, zaměřením se na jeho specifika v IT firmě. Ať již se jedná například o úzkou cílovou skupinu nebo obtížnější uchopitelnost produktů a služeb.
Určení kurzu
· Účastník: vedoucí marketingu, marketingoví pracovníci, vedoucí obchodní funkce.
· Úroveň znalostí problematiky: středně pokročilý až velmi pokročilý.
Cíle kurzu
Cílem kurzu je pomoci účastníkům posílit roli marketingu ve firmě pomocí společné formulace odpovědí na klíčové otázky:
· Co je vlastně cílem marketingu v IT firmě?
· Jak změřit, zda se daří těchto cílů dosáhnout?
· Jak změřit (či prokázat) návratnost investice do marketingu či konkrétní akce?
· Kde je nejvýhodnější zaměřit omezené marketingové zdroje? (tedy je billboard u dálnice dobrý nápad)?
· Jak poznám, že máme výborný nebo průměrný marketing?
· Co má být obsahem konkrétní kampaně, abychom nejvíce zaujali?
· Jak marketing ideálně v IT firmě plánovat?
· Jak se nám daří využívat moderních trendů a nových možností v marketingu?
Typ kurzu
Dvoudenní intenzivní kurz zaměřený na rozvoj dovedností lidí, kteří odpovídají v IT firmě za marketing, nebo se podílejí na definici marketingové strategie firmy. Téměř všichni se shodují, že je důležité marketing mít, málo kde však panuje shoda nad tím, jak jej efektivně realizovat.
Problémem obecného marketingového vzdělávání je, že se zaměřuje na příklady velkých společností, poskytující buď služby, nebo prodávající spotřební zboží. Cílem je zde nejčastěji ovlivnit koncového spotřebitele, kam bude investovat každý den své vlastní peníze. Principy spojené s takto postaveným marketingem však pro IT firmu prodávající služby a řešení nejsou příliš užitečné.
Marketing IT firmy má výrazné odlišnosti:
· Cílovou skupinou prodeje jsou především firemní subjekty, nikoliv koncový spotřebitelé
· O případném nákupu v těchto firmách rozhoduje malá skupinka konkrétních lidí
· Produkty mají často virtuální charakter, tedy není možné si je jednoduše osahat
· Jedná se o výraznou investici firmy, která je prováděna jednou za několik let
· Vyvolání zájmu je jen počátek delšího prodejního cyklu, nikoliv záruka koupě
· Dílčí aktivity mají smysl v rámci všech klíčových procesů IT firmy, mají tedy charakter interně poskytované služby, než samostatně oddělené černé skříňky (od obchodu až po podporu)
Tyto odlišnosti vedou k velkým odlišnostem při aplikaci obecných marketingových principů v prostředí IT firmy.
Přínosy pro účastníky kurzu
· Získá přehled, jaké oblasti marketing v IT firmě pokrývá a diskuse nad jejich prioritami (nelze dělat vše)
· Získat náměty na změny, které povedou k zefektivnění firemního marketingu
· Z investované koruny/eura do marketingu získat firmě více zpět
· Schopnost obhájit plánované cíle marketingu, či dílčí aktivity interně ve firmě
· Pomoci s pochopením očekávání ostatních manažerů firmy, která mají od marketingu
· Zlepšit schopnost rozpoznávat pro firmu výhodné a nevýhodné marketingové aktivity
· Udělat si jasno, co efektivní marketing dokáže IT firmě přinést
Detailní obsah kurzu
· Cíle marketingu v IT firmě
· Oblasti marketingu v IT firmě a vazba s ostatními procesy firmy
o Vytváření nových obchodních příležitostí
o Podpora prodejního procesu
o Podpora spokojenosti stávajících zákazníků
o Produktový marketing
o Vnitrofiremní marketing
· Priorita působení marketingu podle typu IT firmy
· Nejčastěji se opakující chyby marketingu v IT firmě
· Vazba marketingu na ostatní procesy v IT firmě
· Metriky výkonnosti marketingu v IT firmě
· Marketingový plán IT firmy
o Struktura marketingového plánu
o Klíč k dělbě investic do jednotlivých oblastí marketingu
· Marketingová kampaň jako stavební prvek pro naplnění marketingového plánu
· Segment jako oblast působení IT marketingu
o Výběr segmentu
o Bonita segmentu
o SWOT analýza segmentu
o Cílové skupiny v segmentu
o Hodnocení pozice v segmentu
· Vrstvy marketingové komunikace s cílovým segmentem
o Cíle marketingové komunikace – co s cílovou skupinou osob máme komunikací udělat
o Komunikační zprávy – jakým obsahem zprávy dosáhneme vytyčeného cíle
o Komunikační nástroje – do jakého formátu zprávu zabalíme
o Komunikační kanály – jak zprávu k cílové osobě dopravíme
· Výpočet efektivity marketingové komunikace
· Pohled na produkty v IT marketingu
o Marketingová klasifikace produktů
o Vazba produkt x segment a její důsledky pro marketing
o Definice potřeb cílového segmentu
o Popis přínosů pro segment
o Hodnotová křivka
· Manipulativní techniky využívané v marketingu
· Moderní trendy v marketingu a jejich aplikace v činnostech IT marketingu
o Rostoucí význam on-line komunikačních kanálů
o Nové možnosti, které on-line kanály přinášejí
o PPC (Pay per click)
o Remarketing
o Retargeting
· Očekáváný vývoj a budoucí posun marketingu IT firmy
· Příklady sestavení marketingového plánu
· Příklady stavby marketingové kampaně
Zpět na kurzy se zaměřením na obchodní dovednosti
Zpět na přehled kurzů