Prodej IT řešení 2 - TOP IT Selling
I301
Každý obchod s IT řešením je jako šachová partie. Dobrý obchodník zná postupy zahájení hry, její pravidla i standardní koncovku. To postačuje k výhře nad průměrem. Ti nejlepší však zvládnou hrát každou partii jako unikátní hru v oblasti vztahů. Rozpoznají v ní příležitosti k vítěznému obratu i pasti vedoucí k nečekané porážce. Kurz se zaměřuje na mistrovství v oblasti budování vztahů.
Určení kurzu
· Účastník: obchodní management a obchodníci společnosti.
· Doporučená úroveň znalostí problematiky: pokročilý až expert (kurz předpokládá u účastníka rutinní znalost postupů a dovedností z kurzu „I300 - Prodej IT řešení 1 – Trust IT Selling“ nebo „I110 - Řízení obchodního týmu“)
Cíle kurzu
Cílem kurzu je prostřednictvím simulací reálných obchodních případů si osvojit strategické postupy, které z ostatních zájemců o obchod, učiní přihlížející diváky. Nebo nám umožní rychle zjistit, že v této hře jsme jen diváci.
Kdo se domnívá, že zákazník objektivně vybírá technicky nejvýhodnější řešení, hodně prohrává. Obchodní zakázka je totiž propletenec osobních zájmů a preferencí na straně zákazníka. Každý člověk si hájí pro sebe výhodnou pozici. V tomto složitém prostředí má obchodník získat důvěru a získat podporu pro jím prodávané řešení. Rozumí tedy onomu propletenci vztahů a umí jej využít ve svůj prospěch?
Projdeme z pohledu hodnocení vztahů tři desítky situací, jako jsou tyto:
· Zákazník přerostl své současné řešení, které částečně realizoval vlastní silou a rozhodl se vybrat nové. Jakými kroky nejvíce od počátku oslabíme konkurenci?
· Přestože naše prezentace byla hodnocena jako nejlepší, zákazník se rozhodl podívat na referenční návštěvu na systém jiného dodavatele a o naši nemá zájem. Co to pro nás znamená a jak zareagovat?
· Dostali jsme informaci od zákazníka, který před půl rokem vybral někoho jiného, že implementace doposud nezačala. Co udělat, abychom zakázku otočili v náš prospěch?
· Odevzdali jsme nabídku a náš člověk u zákazníka nás opakovaně ujišťuje, že máme čekat, že to v podstatě máme v kapse. Co uděláte?
· Po skvělé referenční návštěvě se nám nepovedla prezentace. Zákazník z ní odešel hodně rozladěný. Jak obchod zachráníme?
Chápeme, co nám říkají o vztazích a jak tyto situace správně využít?
Typ kurzu
Třídenní kurz, který se zaměřuje zejména na intenzivní procvičení vítězného strategického uvažování v rovině budování vztahů. Kurz se vyznačuje vysoce interaktivní formou, kde je přenos znalostí realizován rozborem rozhodnutí nad konkrétními situacemi, které v průběhu obchodní zakázky nastávají. Od účastníka kurzu se předpokládá, že zná obchodně svůj produkt z pohledu potřeb, které ošetřuje i přínosů, které zákazníkům nabízí. Stejně tak se orientuje v procesu obchodu a základních postupech budování vztahů na zakázce. Kurz v současné době nemá formou ani obsahem pro obchodníka v IT obdobu.
Klíčové přínosy pro účastníka
· Umět si vybudovat z veřejně dostupných informačních zdrojů představu o tom, kdo je kdo a jaká je zřejmě dělba moci u zákazníka.
· Prakticky si vyzkoušet nejčastější přehlednutí ve vztahové rovině tak, abychom je v realitě již dokázali identifikovat a neprohrávali kvůli nim.
· Zvýšit úspěšnost posílením reflexů, že konkrétní jeden krok vyvolává vždy potřebu dalšího kroku ve vztahové rovině.
· Rozvoj schopnosti překládat „objektivní“ požadavky na vztahové a mocenské vazby uvnitř cílové organizace.
Detailní obsah kurzu
Níže uvedená témata nejsou samostatné bloky na kurzu, ale účastníci se s nimi seznámí v rámci jednotlivých obchodních případů, které se na kurzu rozebírají:
· Proč i zkušení obchodníci občas prohrávají své zakázky
· Pohled na konkrétní obchod jako na zábavnou šachovou hru
o Jak vypadá šachovnice konkrétní hry
o Základní předpoklady vítězné hry
o Strategické cíle jednotlivých etap hry
o Posouzení sil figurek na šachovnici – prodej je kolektivní strategická hra
o Vítěz se dívá na hru očima zákazníka
o Útok je časově výhodnější, než obrana
· Principy překladu informací z veřejných zdrojů do sítě vzájemných vztahů
o Jak zjistím, s kým mám vlastně obchodovat?
o Co znamenají vybrané sekvence informací? (příklad: firma má tři jednatele, jeden jedná samostatně, zbylí dva ve shodě. Co to znamená pro rozložení sil?)
o Čeho si všímat, jako podstatné výhody pro budoucí jednání?
· Rozlišení reálné a papírové moci ve firmě
o Jak poznat, kdo má jaký vliv na zakázku
o Jakou roli hrají individuální zájmy a preference
o Jak rozpoznat, kdo ke komu patří (interní kliky)
o Hledání způsobu, kterým skupina lidí na straně zákazníka dojde k volbě vítěze?
o Hledání argumentace v rovině posilování/oslabování vztahů v rámci skupin u zákazníka
· Jakákoliv „informace“ může být součástí vztahové hry
o Jakou hodnotu má ujišťování o naší podpoře
o Požadavek jako obraz uspořádání vnitřních vztahů (chtějí oproti původnímu plánu uspořádat ještě jednu referenční návštěvu, co to znamená pro aktuální rozložení sil na straně zákazníka)
· Obchod, jako propletenec osobních ambicí, preferencí a vztahů
o Jaké jsou nejčastější osobní ambice ovlivňující obchod
o Je lepší být vtažen do konfliktu vnitřních vztahů, nebo tyto konflikty využít pro business?
o Pochopení motivů v osobní oblasti
o Proč dělají zdánlivě nerozumná rozhodnutí
o Řešení patové situace (příklad: dva společnici jednají ve shodě, jeden chápe nový systém jako posílení pozice toho druhého)
· Iniciativa v obchodní zakázce znamená předem plánovat další krok
o Osvojení sekvence: zhodnocení situace, zvážení variant, sestavení plánu dalšího kroku, aktivní akce (ten, kdo plní požadavky zákazníka, častěji prohrává!)
· Posílení výchozí vztahové pozice spojenectvím s aliančním partnerem
· Prohráváme a nemáme zájem zakázku konkurenci předat
o Jak rozpoznat strategicky správnou příčinu, proč prohráváme
o Strategické varianty koncovky při vysokém riziku ztráty zakázky
§ Hodný a zlý (já chráním, oni vás ohrožují)
§ Spálená země (když ne my, tak ani oni J )
§ Sabotáž (vytváření příležitosti k protiútoku)
§ Minování (jak otrávit zákazníkovy radost z každého kroku s konkurencí)
§ Prohra je pouze výzva k cenovým jednáním (tomu se nedá odolat)