Dovednosti pro řízení ziskových IT projektů
Kurz: I400
Kurz se zaměřuje na klíčové prvky pro efektivní a ziskové řízení IT projektů. Projektový manažer využívá k dosažení stanovených cílů projektu znalostí metodických postupů, komunikace a vedení lidí. Kurz seznamuje účastníky s kompletní sadou postupů, včetně praktických návodů a šablon dokumentů.
Určení kurzu
· Účastník: projektoví manažeři, presales konzultanti, management v realizaci, konzultanti.
· Úroveň znalostí problematiky: začátečník až pokročilý.
Cíle kurzu
Cílem kurzu je rozvinout dovednosti potřebné pro efektivní a ziskové řízení softwarových a IT projektů. Říká se, že obchod rozhoduje o obratu společnosti a efektivita řízení projektů o její ziskovosti. Úspěšné vedení projektů vyžaduje kompetenci ve třech oblastech:
· Znalost správných metodických postupů - metodické postupy jsou založeny na aplikaci dvou základních pravidel do praxe. Je to princip definice projektu 3cílem - rozsah, čas realizace a náklady (často vyjadřované časem pracnosti) a princip atomizace - dělení projektu na uchopitelné, plánovatelné, vykonavatelné a kontrolovatelné části.
· Znalost manažerských postupů - v okamžiku, kdy je úkolem vedoucího projektu zadávat úkoly a provádět jejich kontrolu, lze jej jednoznačně považovat za vedoucího pracovníka jemu podřízené skupiny lidí na projektu. Zde vyvstává jednoznačně potřeba několika dovedností z oblasti managementu (dovednost vést, motivovat a řídit lidi), kterými projektový manažer ovlivňuje výkonnost „svého“ týmu.
· Znalost komunikačních dovedností - druhou nejčastější příčinou selhání projektu nebo jeho nedokončení v rozsahu, čase a nákladech je právě oblast komunikace.
Úspěšný projektový manažer musí být schopen v praxi využít všech tří oblastí. Orientace pouze na jednu oblast (v IT velmi často metodická oblast) vede k negativním výsledkům práce. Navržený obsah kurzu se v poměru (60%:25%:15%) zabývá všemi oblastmi.
Typ kurzu
Dvoudenní intenzivní kurz zabývající se dovednostmi naplánovat, řídit a vyhodnotit IT projekt. Vedení projektu je dovednost, která zásadně ovlivňuje výsledek projektu. Cílem je dokončení projektu ve sjednaném rozsahu, čase a plánovaných nákladech.
Detailní obsah kurzu
Cílem kurzu je rozvinout dovednosti potřebné pro řízení softwarových a IT projektů. Kurz je výrazně orientován na příčiny. To znamená zdůvodňování „proč“ se takovýto postup, či dovednost ustálily v oblasti projektového managementu. Proč se doporučuje právě toto a jaké má následky, pokud se takovýto postup vypustí.
Oblast metodická:
· Důvody pro realizaci technik projektového managementu v praxi
· Co je to projekt, jeho definice a kategorie
· Princip 3cíle projektu a vzájemná závislost jeho veličin:
o rozsah (co je obsahem projektu)
o čas (doba mezi datem zahájení a ukončení)
o náklady (v IT reprezentované často jednotkami lidské práce)
· Princip atomizace projektu:
o dělení projektu na fáze, podfáze a činnosti
o obvyklé fáze IT projektu
§ analýza, návrh řešení, vývoj a testování, nasazení, školení a provoz s dohledem
o způsob řízení dílčích fází
o stanovení rozsahu fáze
o stanovení akceptačních kritérií fází - jak vyhodnotit, že je fáze hotová
o předání a akceptace fáze
· Sestavení plánu projektu a jeho verifikace:
o rozložení projektu na fáze
o činnosti ve fázi a jejich ohodnocení
o přiřazení zdrojů do plánu projektu
o sestavení kalkulací projektu
· Členění rozsáhlých projektů do etap
· Ekonomika softwarového projektu:
o typické ukazatele stavu softwarového projektu
o periodické vyhodnocování stavu projektu z ekonomického hlediska
o skryté hrozby pro kladnou ekonomiku projektu a jejich eliminace
· Projektová dokumentace:
o důvody pro tvorbu dokumentace
o principy a zásady
o obvyklá projektová dokumentace a její hierarchie
o právní dopady dokumentace
o úskalí, doporučení, tipy a rady v oblasti dokumentace
· Rizika projektu - skutečnosti, které mapujeme a které nesmí nastat:
o metodika mapování rizik na projektu
o metodika řízení rizik na projektu
Oblast manažerská:
· Sestavení projektové struktury podle typu projektu (řídící komise, vedení projektu, pracovní skupiny)
· Motivace projektového týmu
· Obvyklá práva a povinnosti projektového manažera z pohledu funkčního projektu:
o 4 práva manažera na projektu
o povinnosti projektového manažera
· Projektové schůzky a jejich význam:
o pracovní skupina
o vedení projektu
o řídící komise
· Zadání úkolu lidem na projektu:
o S.M.A.R.T. forma - stanovení úkolu způsobem, který nelze obejít, nebo špatně pochopit
o ideální forma - úkolovaný si sám stanovuje úkol: „vlastní myšlenka lepší, než sto cizích“
· Jednoznačná kontrola úkolu
Oblast komunikace:
· Komunikační schéma na projektu:
o kdo, s kým a jakým způsobem komunikuje na projektu
o základní pravidla komunikace a jejich důvody
· Předložení návrhu technikou 5 vět - způsob předložení návrhu s vysokou pravděpodobností přijetí:
o měli jste přímý návrh a skupina jej zamítla? Existuje lepší postup na jeho prosazení.
· Nejčastější důvody selhání na projektu v oblasti komunikace:
o cvičení: komunikace na krátkém projektu
· Zvládnutí stížnosti a případně agresivního chování kolegy na projektu
Zpět na kurzy se zaměřením na projektové dovednosti
Zpět na přehled kurzů