Manažerská akademie 3 - motivace hodnocením
Zpětná vazba manažera na práci podřízeného je silný motivační nástroj. Přitom podle průzkumů mezi zaměstnanci IT firem patří právě nedostatek zpětné vazby od nadřízeného mezi tři nejčastější nedostatky. Kurz se zaměřuje na postupy motivace zaměstnanců prostřednictvím hodnocení jejich práce.
Určení kurzu
· Účastník: management na všech úrovních, HR manažeři.
· Úroveň znalostí problematiky: mírně pokročilý až pokročilý.
Cíle kurzu
Cílem je posílit dovednost manažerů poskytovat motivující zpětnou vazbu na výsledky práce svých lidí. Obsahem jsou postupy od vyhodnocení dílčího úkolu až po zavedení periodického hodnocení jako systému. Kurz zahrnuje jak strategický pohled na hodnocení, tedy proč by se měl manažer motivovat, hodnocení realizovat, tak praktický návod vedení pohovorů krok za krokem.
Účastníkům tak přinese ucelený pohled, který jim umožní definovat bez chyb systém hodnocení a pravidelně hodnotit svůj tým.
Typ kurzu
Intenzivní dvoudenní kurz, který se zaměřuje na hodnocení práce podřízených s cílem je motivovat k další práci. Nedostatek zpětné vazby na mou práci patří mezi tři nejsilnější demotivující faktory z pohledu zaměstnanců IT firem. Ať se již jedná o pozitivní zpětnou vazbu nebo i negativní.
Jako u většiny manažerských nástrojů však platí, že pouze dobré zvládnutí takovéhoto hodnocení přinese požadovaný motivační efekt. Klíčová témata kurzu jsou:
· Bariery manažera při hodnocení práce
· Posty každodenního hodnocení výstupů práce
· Nejčastější chyby manažerů při hodnocení práce podřízených
· Podhled na systém hodnocení práce jako na způsob realizace firemní strategie
· Objektivní metriky nad procesy jednotlivých pracovníku (KPI)
· Osobní plány zaměstnanců - formální podklad pro vedení pohovoru
· Proces hodnotícího pohovoru krok za krokem
· Dílčí techniky nezbytné pro vedení pohovoru
· Obtížné situace při hodnotících pohovorech
Zejména IT prostředí je až kriticky zatíženo nedostatkem pozitivní zpětné vazby. Trvalý převis práce nad kapacitou manažera vede často k tomu, že se řeší prioritně problémové nedostatky ve výstupech práce. Ve výsledku postupně klesá pozitivní pohled pracovníků na práci a tím i jejich výkon. Nedostatky v pozitivním hodnocení práce mají přímou vazbu na výkonnost jakéhokoliv týmu jako celku. Manažer tak sám ohrožuje svou vedoucí pozici.
Klíčové přínosy kurzu pro účastníky
· Získání motivace pro přestavbu priorit v hodnocení práce podřízených (pozitiva před negativy)
· Střednědobě spokojenější a loajálnější a podřízené
· Dosahování vyššího výkonu v týmu bez nutnosti sahat negativnímu tlaku
· Ucelený pohled na systém hodnocení práce podřízených
· Přehled nejčastějších chyb při hodnocení práce podřízeného
· Konkrétní náměty na produktivní změny v systému hodnocení práce podřízených
· Zpětnou vazbu na aktuálně vžité postupy hodnocení práce
· Možnost vyzkoušet si ideální postupy mimo své podřízené
· Posílit odolnost v nepříjemných situacích při hodnocení výstupů práce
Detailní obsah kurzu
Kurz zahrnuje následující témata:
· Jaké benefity přináší manažerům hodnocení práce podřízeného
· Každý úkol jako příležitost na motivující zpětnou vazbu
· Hodnotící pohovor jako nástroj pro pravidelnou zpětnou vazbu na práci podřízeného
· Systém hodnocení zaměstnanců jako nástroj strategické změny týmu
o globální pohled na hodnotící systém jako zdroj nárůstu výkonu týmu
o pravidelné hodnocení jako páteř pozitivně motivujícího prostředí
o stanovení objektivních ukazatelů výkonu pro pracovní role podle procesů
o rozvoj kompetencí a znalostí v souladu s firemní strategií a vzdělávacím plánem
· Osobní plány zaměstnanců jako základní nástroj střednědobého řízení
o šablony osobních plánů pro jednotlivé pracovní role
o kategorie hodnocených prvků podle pracovních rolí
· Klíčové verbální techniky pro hodnocení výsledků práce
o schopnost se ptát
o dovednost asertivní komunikace – nezatahovat emoce
o schopnost formulovat jasné závěry
· Schopnost „prodat“ pohled nadřízeného na výsledky podřízenému
· Hodnotící pohovor jako proces – krok za krokem
o příprava na pohovor
§ kontrolní seznam, co vše je nutné připravit
§ podklady pro celkové hodnocení
§ sestavení pořadí hodnocení jednotlivých členů týmu (inovační mapa)
o vedení pohovoru
§ úvodní nastavení tonu pohovoru
§ obvyklé podřadí dílčích témat
§ odměna v návaznosti na výsledcích za období
§ stanovení cílů pro budoucí období
§ uzavření hodnocení
o zpracování záznamu z pohovoru
o návazné pohovory v oblasti řešení negativních jevů
· Praktický nácvik zvládání krizových a potenciálních krizových situací
o odmítání výsledků
o odmítání odpovědnosti za výsledky
o snaha upnout se na negativní téma
o snaha o porovnávání s kolegy
o napadení z neobjektivity
o další námitky
· Jak zhodnotí „hodnotící pohovor“ podřízený
o kritérium důstojnosti
o kritérium spravedlnosti
o kritérium pozitivního obsahu
· Nejčastější chyby při realizaci hodnocení zaměstnanců
· Praktické nácviky dílčích hodnocení a poskytování zpětné vazby
Zpět na kurzy se zaměřením na manažerské dovednosti
Zpět na přehled kurzů