Prezentační dovednosti v IT
Kurz: I350
Jsou prezentace, kdy již po pár minutách doufáme, že bude konec. A jsou prezentace, které i přes svůj technický obsah zaujmou natolik, že nevnímáme běžící čas. Obě verze přitom vychází ze stejných podkladů. O úspěchu rozhodují dovednosti prezentujícího. Velmi dobrý prezentátor se může stát z každého, kdo se rozhodl osvojit si správné dovednosti a pracovat na jejich zlepšení.
Určení kurzu
· Účastník: management, obchodní management, obchodníci, presales konzultanti, školitelé.
· Úroveň znalostí problematiky: začátečník až pokročilý.
Cíle kurzu
Cílem kurzu je účastníky naučit na sobě vidět, kam konkrétně zaměřit své úsilí při zlepšování prezentačních dovedností. Špičkovým prezentátorem se nestane člověk přes noc. K tomuto cíli vede kontinuální snaha o zlepšení. Podmínkou úspěchu však je, že vidím, co bych měl zlepšit v dalším kroku. Tato dovednost objektivní sebereflexe umožňuje další zlepšování účastníka po skončení kurzu.
Pro lidi pracující v IT sektoru nejsou prezentace většinou jejich hlavní náplní práce. Je to dovednost navíc k expertním znalostem. Experti s vysokou úrovní prezentačních dovedností jsou však prokazatelně v práci úspěšnější, než pokud tuto dovednost neovládám. Nestačí jen umět, ale také co umím v atraktivní formě předávat okolí.
Typ kurzu
Dvoudenní kurz, který aplikuje prezentačními dovednostmi ve spojitosti s typickými činnostmi v IT firmě. Jedná se zejména o prezentace zákazníkům, interní prezentace, prezentaci řešení, stavu projektu či plánovaných změn.
Kurz se zaměřuje na čtyři klíčové prvky, které rovným dílem tvoří profesionální prezentaci a výborného prezentujícího. Jedná se o:
· neverbální komunikaci – je na mně vidět, že jsem s posluchači rád a jsem v pohodovém rozpoložení;
· úroveň rétoriky – nenechám je usnout a vtáhnu je do vnímání obsahu;
· formu prezentace – celé my to dává ucelený obrázek a smysl;
· myšlenkový obsah – posluchači vnímají každé sdělení jako pro sebe velmi hodnotné.
Tyto prvky tvoří v prezentaci rovnocenné prvky rovnice určující celý výsledek. Pro dosažení pozitivního hodnocení prezentace musí prezentující dosáhnout dobré úrovně ve všech čtyřech rovinách. Naopak špatný výkon v jedné z nich znamená celkové špatné hodnocení ze strany posluchačů. Tedy i sebezajímavější obsah pokažený mizernou úrovní rétoriky povede k pocitu špatné prezentace. I sebelepší řečník, plácající obsahově slaboduchá a nesourodá sdělení nedosáhne dobrého výsledku.
Každý účastník si vybere konkrétní publikum a cíl své prezentace. V průběhu kurzu se na takto vymezenou prezentaci připraví a ve zkrácené formě má možnost prezentaci realizovat. Součástí kurzu je také opakovaná zpětnou vazba formou rozboru audio nebo videonahrávek. Účastník má také možnost si záznamy ze svých vystoupení odnést pro opětovné přehrání a rozbor.
Přínosy pro účastníky kurzu
· Posílení schopnosti dosáhnout při prezentaci u posluchačů plánovaného cíle
· Rozvoj schopnosti rozpoznat, co je prioritou při zlepšování vlastních prezentací
· Získání sady doporučení na vlastní zlepšení odpovídající charakteru účastníka
· Osvojení postupu přípravy dobré prezentace
· Skokové zlepšení dovednosti „prodat“ obsah prezentace posluchačům
· Nabourání prezentačních mýtů, které aktuálně brání rozvoji prezentujícího
Detailní obsah kurzu
· Za jakých okolností je správné sáhnout po prezentačním formátu
· Nejčastější příčiny negativního hodnocení prezentace z pohledu publika
· Čtyři základní vrstvy tvořící dobrou prezentaci
· Neverbální komunikace
o jak dosáhnout u posluchačů pocitu pohody, i když jsem nervózní
o jaké prvky neverbální komunikace na posluchače působí a jejich priorita
o tréning aktivního očního kontaktu s posluchači
o tvář jako zrcadlo rozpoložení našich emocí a nálady
o základní klidový postoj a pohyb prezentujícího po ploše
o gestikulace jako podpůrný prvek sdělení informací
o negativní znaky řeči těla při prezentaci – čemu se vyhnout
o nácvik potlačení nervozity v neverbální komunikaci
· Rétorika v prezentaci
o jak zlepšit práci s hlasem, aby bylo příjemné mne poslouchat
o priorita prvků při zlepšování práce s hlasem
o délka a skladba věty jako prvek určující srozumitelnost
o jak zvýšit pozornost posluchačů pomoci řečnických otázek
o další typy a triky rétoriky pro oživení prezentace
· Struktura prezentace
o co je skutečný cíl prezentace
o bez jakých informací se nedá dobrá prezentace připravit
o jak připravit krok za krokem špičkovou prezentaci
o fáze prezentace a jejich cíle:
§ úvod prezentace sloužící k sjednocení očekávání všech účastníků
§ získání důvěry a tím dát posluchačům důvod, proč mne poslouchat
§ samotná prezentace sdělení s cílem minimálně nenudit
§ závěr prezentace a sjednocení pohledu účastníků na její výsledek
o jakým postupem sdělit informace, aby to dávalo posluchačům nejvíce smysl
o podkladové materiály a jejich využití, zejména PowerPoint
o pravidla prezentace živého software
o zvládání narušení struktury prezentace otázkami z publika
· Obsah IT prezentace
o co dělá prezentaci obsahově zajímavou a co naopak lidi unudí k smrti
o jak vyhodnotit, co bude posluchače zajímat
o jak přeložit obsah slajdů do pro posluchače atraktivní formy
o trénink schopnosti mluvit v přínosech pro zákazníka
o jak přeložit složité technické informace a principy do srozumitelné formy
o dokladování tvrzení na příbězích a příkladech
o další způsoby vytvoření zájmu
· Vyhodnocení prezentace pro další zdokonalování
· Techniky sebehodnocení po realizaci prezentace
Zpět na kurzy se zaměřením na obchodní dovednosti
Zpět na přehled kurzů