Manažerská akademie 4 - techniky koučování
Kurz: I230
Čím je vedoucí pro své lidi? Nejvyšší dosažitelnou metou je role kouče, který motivuje a poradí v každé situaci. Koučování je navedení člověka k vlastnímu růstu prostřednictvím pravidelného dialogu vedeného formou otázek. Koučování v managementu patří mezi nejnáročnější postupy motivace a řízení lidí, protože jsme jako vedoucí vystaveni obtížné zkoušce: Upozadit sami sebe a nechat prostor růst cizí myšlenky.
Určení kurzu
· Účastník: management firem.
· Úroveň znalostí problematiky: středně pokročilý až pokročilý.
Cíle kurzu
Cílem kurzu je nacvičit jednotlivé techniky koučování a osvojit si jejich začlenění do každodenní manažerské práce. Jejich pomocí vedoucí aktivuje potenciál svých lidí, který se při běžných manažerských postupech neprojeví v plném rozsahu. Proces pravidelného koučování vyvolává u podřízených lidí ochotu se měnit a pracovat na sobě. Výsledkem je větší odpovědnost, samostatnost, loajalita a nárůst výsledků koučovaného. Tedy v celkovém důsledku mnohem lepší stav celého týmu, za který manažer odpovídá.
Typ kurzu
Dvoudenní kurz zaměřený na nácvik dovedností dobrého kouče. Co to vlastně koučování je? Je to rovnocenný a dlouhodobý vztah dvou partnerů (kouče-koučovaného) za účelem rozvoje a růstu koučovaného. Kouč působí jako průvodce, který zejména pomocí technik kladení otázek poskytuje koučovanému zrcadlo k nalezení svého cíle a udržení cesty k němu. Koučing uvolňuje potenciál koučovaného a zvyšuje tak jeho výkon. Co to však znamená v praxi? Najme nám firma drahého externího kouče? V drtivé většině případů to tak nebude a je tak na manažerovi využívat dovednosti koučingu při rozvoji potenciálů členů svého týmu.
Koučování se také zaměřuje na změnu postojů koučovaného. Podřízený může mít výborné znalosti a dovednosti, pokud však nejsou podpořeny jeho vnitřním postojem, nic z nich v praxi nevyužije. Kolikrát jste již slyšeli: „To je zajímavá myšlenka (znalost), ale tohle u nás do firmy nelze zavést (postoj)“. Právě tyto blokační postoje lze dobře zvládnutým koučováním změnit.
Kdy je koučing vhodným nástrojem při vedení lidí?
· Vznikne-li potřeba distribuce úkolů a pravomocí.
· Pokud kapacitní vytížení vyžaduje změnu podřízených k samostatnějšímu fungování.
· Je potřeba podpořit ochotu přijmout osobní odpovědnost u členů týmu.
· Pokud některý ze zaměstnanců potřebuje pomoc při propadu jeho pracovního výkonu.
· Pokud je v zaměstnanci potenciál, který se mu nedaří samostatně uvolnit.
· Pokud podřízený ustrnul ve svém rozvoji a tvrdí, že již na sobě nepotřebuje pracovat.
· Při přípravě na novou roli nebo pomoci při výkonu nové role.
· Motivace k iniciativě a samostatnému myšlení.
· Je potřeba znovu členy týmu naučit navrhovat možné způsoby řešení konkrétní situace.
· Člen týmu se cítí prací nenaplněn a uvažuje o odchodu.
Přínosy kurzu pro účastníka
· Stane se lepším partnerem pro svůj tým
· Podaří se mu více aktivovat tým jako celek
· Zvýšení své obliby i autority v týmu
· Uvolní manažerům ruce přenesením dílčího rozhodování na samostatnější členy týmu
· Sníží se třenice s experty v mém týmu
Detailní obsah kurzu
· Co to je koučing a jak funguje - zbavení mýtů a legend
· Klíčové přínosy koučingu - proč se jím jako manažer zabývat, co od něj lze očekávat
· Situace, kdy je koučing účinný jako nástroj řízení lidí (managementu)
o potřeba distribuce úkolů a pravomocí
o pomoc při sníženém výkonu
o odmítání potřeby na sobě pracovat
o odmítání osobní odpovědnosti
o příprava na novou roli
o motivace k iniciativě zaměstnanců
· Dílčí nástroje koučingu
o kladení otázek
o osobní příklad
o referenční příběhy
o simulace a školení dovedností
o poskytnutí zpětné vazby
· Postupy nasměrování ke zdroji inspirace
· Vlastnosti dobrého kouče
· Rizika bránící uplatnění koučování
· Role kouče vůči koučovanému
· Fáze koučování
o připuštění potřeby změny - nabourání stávajícího stavu spokojenosti a stagnace. Zhodnocení současného výkonu.
o příprava na změny - uvědomění si potřeby cílů a vizí. Nastavení cílového stavu změny.
o ujasnění vizí, cílů a směřování rozvoje. Nastavení plánu změny k cílovému stavu.
o průběžný rozvoj - kontrola a přehodnocování vizí a cílů. Jednání a kontrola úkolů podle plánů.
· Jak rozpoznat osoby, které lze a které nelze koučovat
· Metody koučování a jejich vhodnost (postupy a praktický nácvik)
o 1:1 koučování - jeden kouč, jeden koučovaný
o 1:N koučování - jeden kouč, skupinka koučovaných
o sebe koučing
o 1:1 a 1:N ve variantě externího (mimo firmu) a interního (např. nadřízený) kouče
· Praktické tipy a triky pokročilého koučování
o vybrané praktické postupy a techniky v rámci koučingu
· Rizika a bariéry pro realizaci koučingu
· Koučing, mentoring, manipulace - jaké jsou rozdíly a proč se jich nebát
Zpět na kurzy se zaměřením na manažerské dovednosti
Zpět na přehled kurzů